Sichuan


Människorna är ganska små när man tänker på vad naturen kan orsaka.
Människorna har blivit onda och har skapat en stor mängd ondska i världen och detta försöker vi göra något åt... men sen så har vi också dessa naturkatastrofer. Det ligger många tankar på att det är mänskligheten som också "orsakar" dessa på sätt och vis och det menar jag med att det finns så kallade bevis/undersökningar på att vi människor skadar vår planet vilket får naturkatastroferna att öka kraftigt i tryck och mängd.
Andra anser att det bara är naturens gång utan vår hjälp. Själv vet jag inte vad jag ska tro. Visst fan har vi mäniskor skapat en otrolig mängd saker som skadar naturen som i sin gång reagerar på våra skapelser och ändringar som i sin tur inte kan förhindra en katastrof som dessa starka jordskalv som härjat runt nu.

Vi kan verkligen inget göra för att förhindra dessa naturkatastrofer. Jag märkte det själv när jag var i Chile. Jag hade tidigare upplevt ett litet jordskalv i Spanien, men jag fattade aldrig att det var det. Kände aldrig marken skaka då jag just i den millisekunden tog ett simtag i havet. Såg bara alla resa sig upp på stranden och hörde världens brak.
I Chile fick jag dock, tyvärr uppleva ett maffigt jordskalv. Jag skakade i benen i flera dagar. Jag höll ärligt på att skita ner mig. Det var först då jag insåg hur mäktig naturen är, hur små vi är i jämförelse med den.
Det jordskalvet var något utav det vidrigaste jag någonsin upplevt i mitt liv. Jag stod precis utanför Burger King (helt inglasade väggar) och jag tittade dit och såg hur glasen var som vågor.
Mamma och mormor var ganska cool lugna men jag var en liten fjant som höll på att dö.

Vad man önskar att man kunde göra mer... jag önskar att det inte skulle behöva betyda att en massa liv far illa åt pga av dessa katastrofer men det är precis som orkanen Katrina och cykloner, tornados samt blixten. Vi kan inget göra.

Vad vi människor är omäktiga och trots det tror vi att vi äger världen när det egentligen är helt tvärtom.


//Mandy

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2458345.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0